ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΕΙΟ ΜΑΡΙΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ

20 ΛΑΘΗ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΣΑΣ

Η Dr. Rachel Hall εξηγεί τι θα μπορούσε να πάει στραβά στην φροντίδα των δοντιών σας και επισημαίνει τα 20 συχνότερα λάθη που μπορούν … να σας κοστίσουν.

1. Κάνετε και άλλα πράγματα ενώ βουρτσίζετε τα δόντια σας.
Κάθε λεπτό του πρωινού είναι πολύτιμο, κι έτσι είναι δελεαστικό να βουρτσίζετε τα δόντια σας στο ντους ή καθώς διαβάζετε τα πρωινά νέα στα social media. Ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι δεν συγκεντρώνεστε αρκετά ώστε να διασφαλίσετε έναν καλό καθαρισμό για τα δόντια σας. Το βούρτσισμα των δοντιών είναι καλύτερο να γίνεται μπροστά στον καθρέφτη του νιπτήρα, ώστε να είστε σίγουροι πως καθαρίζετε όλες τις επιφάνειες των δοντιών σας.

2. Υπερ-καθαρίζετε την οδοντόβουρτσα σας.
Αν σκέφτεστε να βάλετε την οδοντόβουρτσα σας στο πλυντήριο πιάτων για να την καθαρίσετε ή στο φούρνο μικροκυμάτων για να την αποστειρώσετε, τότε σκεφτείτε ξανά. Ενώ όλοι ξέρουμε ότι η οδοντόβουρτσα μπορεί να «φιλοξενεί» πλήθος βακτηρίων, δεν έχει υπάρξει κανένας που να αρρωστήσει από την οδοντόβουρτσα του. Απλώς ξεπλύνετε την οδοντόβουρτσα σας με το κανονικό νερό της βρύσης, και αποθηκεύστε την σε όρθια θέση, όπου δεν έρχεται σε επαφή με άλλη βούρτσα ή οτιδήποτε άλλο.

3. Χρησιμοποιείτε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως τον οδοντίατρό σας.
Το διαδίκτυο είναι γεμάτο από περίεργες και φαινομενικά θαυμάσιες οδοντιατρικές συμβουλές, οι οποίες μπορούν να βλάψουν τα δόντια σας πολύ περισσότερο από ότι θα τα ωφελήσουν. Έχω ακούσει πως άνθρωποι ψάχνουν στο Google, τρόπους για να λευκάνουν τα δόντια τους, οι οποίοι είναι επιβλαβείς. Στις περιπτώσεις της οδοντιατρικής φροντίδας και της λεύκανσης των δοντιών, είναι καλύτερο να χρησιμοποιείτε εγκεκριμένα προϊόντα που έχουν δοκιμαστεί.

4. Αποφεύγετε τις ακτινογραφίες.
Υπάρχουν αρκετές φοβίες όσο αφορά στις οδοντιατρικές ακτινογραφίες, με αποκορύφωμα μία μελέτη του 2012, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Cancer, και αναφέρει μια πιθανή σύνδεση ανάμεσα στις οδοντιατρικές ακτινογραφίες και τους καλοήθεις εγκεφαλικούς όγκους. Ωστόσο, η Αμερικάνικη Αντικαρκινική Εταιρία σημειώνει ότι η συγκεκριμένη μελέτη δεν αποδεικνύει ότι οι ακτίνες Χ προκαλούν πράγματι τους όγκους, και ότι μερικοί από τους ανθρώπους που συμμετείχαν στη μελέτη είχαν κάνει ακτινογραφίες πριν από χρόνια όταν η έκθεση στην ακτινοβολία στις οδοντιατρικές ακτινογραφίες ήταν υψηλότερη. Οι ακτινογραφίες είναι σημαντικές γιατί δεν μπορούν όλες οι περιπτώσεις να προσδιοριστούν με την οπτική εξέταση. Για παράδειγμα, μπορεί να υπάρχει τερηδόνα μεταξύ των δοντιών ή θα μπορούσε να υπάρχει μια κύστη ή κάποια άλλη παθολογία της γνάθου.

5. Αποθηκεύετε την βρεγμένη οδοντόβουρτσα σας στις ταξιδιωτικές σας αποσκευές.
Είναι σημαντικό να αποθηκεύσετε την οδοντόβουρτσα σας σε ένα υγιεινά ασφαλές μέρος προτού τη στοιβάξετε μέσα στην αποσκευή για το ταξίδι σας. Τα βακτήρια ευδοκιμούν σε υγρό περιβάλλον και ενώ πρέπει να χρησιμοποιείτε κάλυμμα ή θήκη κατά τη μεταφορά της οδοντόβουρτσας σας, βεβαιωθείτε ότι φτάνοντας στον προορισμό σας θα βγάλετε την οδοντόβουρτσα σας έξω για να στεγνώσει με τον αέρα.

6. Επιμένετε στο σκουλαρίκι στα χείλη ή στη γλώσσα.
Το να εκφράζεστε ελεύθερα είναι μια χαρά, αλλά όταν αυτό γίνεται με ένα σκουλαρίκι στη γλώσσα ή στα χείλια σας τότε μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο. Έχω θεραπεύσει ασθενείς οι οποίοι προκάλεσαν ζημιές στα δόντια τους επειδή δάγκωναν τα σκουλαρίκια τους. Είχα επίσης ασθενείς οι οποίοι παρουσίασαν υποχώρηση στα ούλα τους καθώς και άλλους τραυματισμούς των μαλακών ιστών που οφείλονταν στην τριβή ανάμεσα στο σκουλαρίκι τους και σε ευαίσθητες περιοχές του στόματος. Μελέτες έχουν δείξει ότι όσο περισσότερο καιρό έχετε σκουλαρίκι στη γλώσσα ή στα χείλη, ο κίνδυνος οδοντιατρικών προβλημάτων χειροτερεύει.

7. Πίνετε Μηλόξυδο.
Σύμφωνα με μερικές διασημότητες του Hollywood και εμπειρογνώμονες της φυσικής υγείας, η κατανάλωση του αφιλτράριστου μηλόξυδου μπορεί να έχει θαυματουργά αποτελέσματα για το σώμα σας. Καμία έρευνα δεν υποστηρίζει τους ισχυρισμούς αυτούς, αλλά οι οδοντίατροι είναι σίγουροι για ένα πράγμα: το οξικό οξύ που έχει το ξύδι είναι τόσο καταστροφικό για το σμάλτο των δοντιών σας που ακόμα και ένα καλό ξέπλυμα του στόματος αργότερα δεν θα μπορούσε να περιορίσει τη δυνητική ζημιά. Το ίδιο ισχύει και για το νερό με λεμόνι.

8. Παρατήσατε το μασελάκι σας.
Αν κάποτε είχατε σιδεράκια, είτε ως έφηβος ή ως ενήλικας, το πιο σοφό είναι να συνεχίσετε να φοράτε το μασελάκι σας για όσο διάστημα σας συμβουλεύσει ο ορθοδοντικός σας- το οποίο μπορεί να σημαίνει πολλά βράδια την εβδομάδα, για πάντα. Ένας ασθενής θα έχει τέλεια δόντια μετά από τα σιδεράκια και αν δεν φορά το μασελάκι του τη νύχτα τα δόντια του θα αλλάξουν θέση και θα είναι ξανά δυσαρεστημένος.

9. Βουρτσίζετε τα δόντια σας το πρωί αμέσως μόλις πιείτε χυμό πορτοκάλι.
Σας αρέσει να ξεκινάτε την ημέρα σας με ένα ποτήρι χυμό πορτοκάλι ή νερό με λεμόνι; Το βούρτσισμα των δοντιών αμέσως μετά μπορεί να εξασθενίσει το σμάλτο των δοντιών σας. Το όξινο περιβάλλον αποδυναμώνει το σμάλτο και μπορεί να προκληθεί διάβρωση κατά τη διάρκεια αυτής της ευαίσθητης περιόδου, οπότε χρειάζεται πρώτα να ξεπλύνετε το στόμα σας με πόσιμο νερό ή διάλυμα μαγειρικής σόδας ή απλά να περιμένετε για μισή ώρα. Το ίδιο ισχύει και για τον εμετό, δεδομένου ότι είναι όξινος.

10. Δεν δίνετε σημασία στο μέγεθος και την ένταση του τριξίματος των δοντιών σας κατά τη διάρκεια της ημέρα ή/και της νύχτας.
Ενώ το ήπιο σφίξιμο των δοντιών δεν φαίνεται και τόσο σημαντικό, οι πιο σοβαρές περιπτώσεις μπορούν να οδηγήσουν από «πελεκημένα» δόντια ως πονοκεφάλους, προβλήματα στη γνάθο, ακόμη και αλλαγές στην εμφάνιση του προσώπου. Είναι δύσκολο να γνωρίζετε αν τρίζουν τα δόντια σας τη νύχτα εκτός αν αντιμετωπίζετε πόνους στο σαγόνι, ή συνεχείς πονοκεφάλους, οπότε θα πρέπει να επισκεφθείτε επειγόντως τον οδοντίατρο σας.

11. Καπνίζετε.
Γνωρίζετε ήδη ότι το κάπνισμα είναι κακό για τους πνεύμονες και την καρδιά σας. Σε περίπτωση που χρειάζεστε έναν επιπλέον λόγο για να το κόψετε τότε αυτός θα είναι πως εκτός από την κακή αναπνοή και τα λεκιασμένα δόντια, το κάπνισμα είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες κινδύνου που σχετίζονται με την ανάπτυξη της ασθένειας των ούλων, την απώλεια οστικής μάζας, και την απώλεια δοντιών που προέρχεται από τα προηγούμενα. Ακόμα χειρότερα, το κάπνισμα μπορεί να μειώσει τις πιθανότητές σας για μια επιτυχή θεραπεία, αν ήδη έχετε ουλίτιδα, δεδομένου ότι η νικοτίνη θέτει σε κίνδυνο την ικανότητα του σώματός σας να καταπολεμά τις λοιμώξεις.

12. Χρησιμοποιείτε οδοντογλυφίδα.
Ενώ οι οδοντογλυφίδες μπορεί να αποδειχθούν πρακτικές όταν τροφές έχουν κολλήσει στα δόντια σας, η αλήθεια είναι ότι οι ξύλινες οδοντογλυφίδες είναι φτωχά υποκατάστατα του οδοντικού νήματος. Οι ξύλινες οδοντογλυφίδες είναι ευαίσθητες και μπορεί να σπάσουν, και επίσης η χρήση τους είναι πολύ επιθετική για τα ούλα σας και μπορεί να προκαλέσει βλάβη στον ευαίσθητο ιστό τους.

13. Αποφεύγετε τα ραντεβού σας στον οδοντίατρο.
Το καλύτερο κόλπο για να μειώσετε το άγχος σας για τον οδοντίατρο είναι -έκπληξη!- να πηγαίνετε στον οδοντίατρο. Πολλοί ασθενείς που αποφεύγουν τον οδοντίατρο, όταν τελικά πηγαίνουν χρειάζονται πολλή δουλειά. Αν πηγαίνετε στον οδοντίατρό σας μία φορά κάθε έξι μήνες τουλάχιστον, είναι λιγότερο πιθανό να αντιμετωπίσετε προβλήματα.

14. Το παρακάνετε με τα προϊόντα λεύκανσης.
Η υπερβολική λεύκανση των δοντιών οδηγεί στην εξασθένιση του σμάλτου και στην ευαισθησία στα δόντια. Η απώλεια του σμάλτου εκθέτει το στρώμα της οδοντίνης κάτω από αυτό και τα δόντια σας φαίνονται κίτρινα αντί για λευκά. Λίγα πράγματα είναι γνωστά για τις επιπτώσεις της λεύκανσης σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, αλλά το συμπέρασμα είναι ότι θα πρέπει να συμβουλεύεστε τον οδοντίατρό σας.

15. Δεν πίνετε αρκετό νερό.
Αν δεν πίνετε αρκετό νερό, τότε το στόμα σας στεγνώνει γεγονός που το καθιστά πιο όξινο. Επίσης, το ξερό στόμα σημαίνει λιγότερο σάλιο, και το σάλιο χρειάζεται για να προστατεύσει τα δόντια σας. Το νερό εκτός από το ότι κρατά το στόμα σας ενυδατωμένο, είναι ένας τρόπος για να ξεπλύνετε συσσωρευμένα σάκχαρα και λιπαρά από τα δόντια σας.

16. Αμελείτε το ασβέστιο και τη βιταμίνη D.
Τα μέταλλα και οι βιταμίνες αποτελούν δομικά στοιχεία των οστών και των δοντιών, φυσικά, αλλά επίσης είναι και το κλειδί της αντοχής και της πυκνότητας τους καθώς μεγαλώνουμε. Σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Οστεοπόρωσης, οι ενήλικες γυναίκες χρειάζονται 1,000-1,200 mg ασβεστίου και 400-1,000 IU (διεθνείς μονάδες) βιταμίνη D ημερησίως από τη διατροφή, το φως του ήλιου και τα συμπληρώματα.

17. Εθίζεστε στην κατανάλωση χυμών.
Όλοι αγαπούν τους χυμούς αυτές τις ημέρες, είτε είναι σπιτικοί ή εμφιαλωμένοι. Αλλά παρ’όλο που οι χυμοί εμπεριέχουν βιταμίνες και άλλα θρεπτικά συστατικά, γεμίζουν το στόμα σας με διαβρωτικά οξέα (σε συστατικά όπως ο χυμός λεμονιού), και υπερβολικές δόσεις ζάχαρης (τα υψηλά επίπεδα φρουκτόζης σε πολλούς πράσινους χυμούς δεν βοηθούν τα δόντια σας). Οπότε, εάν δεν μπορείτε να πείτε αντίο στους χυμούς, κάντε ότι καλύτερο μπορείτε για να ελαττώσετε τον κίνδυνο: ξεπλύνετε το στόμα σας με νερό μετά από την κατανάλωση όξινων χυμών, και φροντίστε να βουρτσίζετε τα δόντια σας μετά από τις φρουτώδεις «βόμβες» ζάχαρης.

18. Δεν χρησιμοποιείτε το κατάλληλο στοματικό διάλυμα.
Υπάρχουν τόσοι τρόποι για να ξεπλύνετε το στόμα σας, όσα είναι και τα είδη βακτηρίων που υπάρχουν στο στόμα σας. Τα περισσότερα στοματικά διαλύματα, για παράδειγμα, θα καλύψουν απλώς την κακή αναπνοή και θα σας αφήσουν μια ευχάριστη γεύση στο στόμα. Θεραπευτικές πλύσεις με προϊόντα με αντιμικροβιακούς παράγοντες, από την άλλη πλευρά μπορεί πράγματι να βοηθήσει στη μείωση της ουλίτιδας, της τερηδόνας, της πλάκας, και της κακής αναπνοής.

19. Χρησιμοποιείτε πολύ σκληρή οδοντόβουρτσα.
Όπως οι ξύλινες οδοντογλυφίδες, οι οδοντόβουρτσες με σκληρή τρίχα τείνουν να προκαλούν περισσότερα προβλήματα από όσα λύνουν. Όσο κι αν φαίνονται πιο αποτελεσματικές οι σκληρές οδοντόβουρτσες μπορεί να διαβρώσουν το σμάλτο σας, όπως εάν χρησιμοποιούσατε γυαλόχαρτο! Συστήνω μόνο μαλακές ή πολύ μαλακές οδοντόβουρτσες. Έρευνες δείχνουν ότι τα ούλα σας θα υποφέρουν από οδοντόβουρτσες με σκληρή τρίχα και επίσης κατά τη διάρκεια μιας μελέτης το 2011, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό της Περιοδοντολογίας, διαπιστώθηκε ότι ενώ οι σκληρές οδοντόβουρτσες αφαιρούν την πλάκα, είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν ουλίτιδα και βλάβη των ιστών από τις μαλακές.

20. Πίνετε αναψυκτικά.
Όλα τα όξινα ποτά -αναψυκτικά, ακόμα και αθλητικά ποτά- μπορούν να προκαλέσουν διάβρωση των δοντιών.

ΠΗΓΗ